Bornholmsbyn

Lyssnahuset

Rösten som leder spelaren igenom hela Bornholmsbyn välkomnar alla in i Lyssnahusets hall.  Här finns det två rum att välja mellan. Spelaren väljer ett av rummen genom att trycka på en av dörrarna. I det ena rummet finns många leksaker, som är välkända för barnen. I det andra rummet är det djur som spelar upp till konsert. För att komma in används den gröna spelknappen. Det gäller att vara uppmärksam och koncentrerad när ljudet hörs.

Rutorna längs ner visar antalet ljud som ska kopplas till ett föremål eller djur. För varje spelomgång varierar bilden. Vissa föremål återkommer, men andra byts ut.  Förstoringsglaset går att trycka på för att få hjälp om det är svårt att identifiera ett ljud. Då blinkar bilden, som spelaren letar efter. Det finns alltid möjlighet att lyssna på ljudet igen genom att trycka på trollet i hörnet.

Rimhuset

-Hjälp mig att hitta två tavlor med något som rimmar. Detta är uppmaningen spelaren får som har kommit in i Rimhuset.

Fyra tavlor visas på väggen i ett rum med en tom hylla. Några leksaker finns på golvet som påminner om ett barnrum. På två av tavlorna finns bilder som passar innehållsmässigt ihop och två som rimmar t.ex. bil, mössa, hatt, ratt. För varje gång ett korrekt rimpar sätts i hyllan färgas en vimpel grön. Vid upprepade försök färgas vimpeln gul. När alla de tolv vimplarna har fått färg är spelet slut.

   

Här fordras det att  klara av att skifta fokus från språkets innehåll till språkets form. Att känna igen rimord är en del av den fonologiska medvetenheten. Uppgiften i Rimhuset är mer avancerad än att enbart kunna hitta ett rimpar t.ex. mus-hus, utan att fler ord finns att välja mellan. För varje omgång slumpas tavlornas ordning på väggen.

Bokstavshuset

Bokstavshuset är det största huset. Där finns det 6 stycken olika världar eller miljöer.  På ett inspirerande sätt övas det mest grundläggande i läsningen; sambandet mellan bokstav och ljud.

Varje värld omfattar en grupp om fyra bokstäver. Varje bokstavsgrupp omfattar två konsonanter och två vokaler, förutom de två  sista grupperna. Vokalerna är alla s.k. ”långa” (låter som i alfabetet). En bokstav i taget presenteras. Bokstäverna inom varje grupp slumpas för varje omgång och ordningsföljden varieras.

Uppgiften är att lyssna efter hur bokstaven låter och leta efter föremål som börjar på det aktuella ljudet. Detta visas med tumme upp eller tumme ner. Alla föremålen på bilden och bokstaven, går att klicka på. Rösten talar om vad föremålet föreställer och hur bokstaven låter.

   

Rutorna markerar hur många föremål som börjar på den aktuella bokstaven/ljudet. Om det är svårt att hitta finns förstoringsglaset till hjälp. Då färgs rutan gul.

Här visas tre av världarna i Bokstavshuset; ALOV, IMER och FUBÅ. Det går att välja mellan versaler och gemener. Valet görs för varje omgång. Det går alltid att avsluta spelet genom att trycka på pilen i nedre hörnet.

Varje värld är uppbyggd av ett antal fasta objekt men vissa lösa föremål varierar och slumpas efter varje omgång. Här ges två exempel på hur föremålen kan variera i den fjärde världen, FUBÅ.

Läshuset

Läshuset är det sista huset i Bornholmsbyn. Efter att ha rört sig i de olika världarna i Bokstavshuset, där sambandet bokstav-ljud har automatiserats, har många börjat ljuda ihop sina första ord. Alla orden i Läshuset är ljudenligt stavade, från korta enstaviga ord till längre med flera stavelser, alla för att passa nybörjarläsarens ökade läsfärdighet.

När spelaren kommer in i Läshuset görs först valet mellan ord av tre svårighetsgrader samt hur många ord som ska finnas på läsbrickan i spelet.

Bilden visar att orden valts från den gröna lådan med de lättare orden. De är korta och med bara en stavelse. Dessutom har brickan med 6 rutor markerats; ett ord i varje ruta. Detta är den enklaste nivån i Läshuset. Genom att trycka på den gröna spelknappen börjar spelet.

Bredvid orden på brickan kommer en bild fram. Den går att trycka på, eller dra till något ord som rimmar med bilden. Inför varje ny omgång görs valet mellan versaler och gemener. Bilderna och orden på brickan slumpas inför varje ny omgång. Här visas hur svårighetsgraden ökar från enkla ord till svårare med två konsonanter i början av orden

De svåraste orden att läsa har flera konsonantmöten och är även flerstaviga. Det går att kombinera antalet ord på brickan och hur svåra orden ska vara. Orden som visas på brickorna kommer från den översta byrålådan, som är orange och som innehåller de svåraste orden.