Bornholmsbyn
Lyssnahuset
Rösten som leder spelaren igenom hela Bornholmsbyn välkomnar alla in i Lyssnahusets hall. Här finns det två rum att välja mellan. Spelaren väljer ett av rummen genom att trycka på en av dörrarna. I det ena rummet finns många leksaker, som är välkända för barnen. I det andra rummet är det djur som spelar upp till konsert. För att komma in används den gröna spelknappen. Det gäller att vara uppmärksam och koncentrerad när ljudet hörs.
Rutorna längs ner visar antalet ljud som ska kopplas till ett föremål eller djur. För varje spelomgång varierar bilden. Vissa föremål återkommer, men andra byts ut. Förstoringsglaset går att trycka på för att få hjälp, om det är svårt att identifiera ett ljud. Då blinkar bilden, som spelaren letar efter. Det finns alltid möjlighet att lyssna på ljudet igen genom att trycka på trollet i hörnet.
Rimhuset
-Hjälp mig att hitta två två tavlor med något som rimmar. Detta är uppmaningen spelaren får som har kommit in i Rimhuset.
Fyra tavlor visas på väggen i ett rum med en tom hylla. Några leksaker finns på golvet som påminner om ett barnrum. På två av tavlorna finns bilder som passar innehållsmässigt ihop och två som rimmar t.ex. bil, mössa, hatt, ratt. För varje gång ett korrekt rimpar sätts i hyllan färgas en vimpel grön. Vid upprepade försök färgas vimpeln gul. När alla de tolv vimplarna har fått färg är spelet slut.
Här fordras det att klara av att skifta fokus från språkets innehåll till språkets form. Att känna igen rimord är en del av den fonologiska medvetenheten. Uppgiften i Rimhuset är mer avancerad än att enbart kunna hitta ett rimpar t.ex. mus-hus, utan att fler ord finns att välja mellan. För varje omgång slumpas tavlornas ordning på väggen.
Bokstavshuset
Bokstavshuset är det största huset. Där finns det 6 stycken olika världar eller miljöer. På ett inspirerande sätt övas det mest grundläggande i läsningen; sambandet mellan bokstav och ljud.
Varje värld omfattar en grupp om fyra bokstäver. Varje bokstavsgrupp omfattar två konsonanter och två vokaler, förutom de två sista grupperna. Vokalerna är alla s.k. ”långa” (låter som i alfabetet). En bokstav i taget presenteras. Bokstäverna inom varje grupp slumpas för varje omgång och ordningsföljden varieras.
Uppgiften är att lyssna efter hur bokstaven låter och leta efter föremål som börjar på det aktuella ljudet. Detta visas med tumme upp eller tumme ner. Alla föremålen på bilden och bokstaven, går att klicka på. Rösten talar om vad föremålet föreställer och hur bokstaven låter.
Rutorna markerar hur många föremål som börjar på den aktuella bokstaven/ljudet. Om det är svårt att hitta finns förstoringsglaset till hjälp. Då färgs rutan gul.
Här visas tre av världarna i Bokstavshuset; ALOV, IMER och FUBÅ. Det går att välja mellan versaler och gemener. Valet görs för varje omgång. Det går alltid att avsluta spelet genom att trycka på pilen i nedre hörnet.
Varje värld är uppbyggd av ett antal fasta objekt men vissa lösa föremål varierar och slumpas efter varje omgång. Här ges två exempel på hur föremålen kan variera i den fjärde världen, FUBÅ.
Efter avslutat spel går det att välja att fortsätta en omgång till eller klicka på huset för att komma till
startsidan.