Fortsätt till innehållet
Sök efter:
Hem
Bornholmsmodellen®
Material
Appar och webbspel
Webbshop
Webbinarier
Kontakt
Utprövning av Bornholmsslottet
Ingrid Häggström
2022-02-25T12:09:38+01:00
Bornholmsslottet
Δ
Utprövning av Bornholmsslottet
MÅL
: Automatisera kopplingen bokstav – ljud.
Övar koncentration och uthållighet.
Datum
Förskola/skola
Ansvarig lärare
Elevens ålder (år och månader)
Eleven har annat modersmål än svenska
Ja
Nej
Elevens kön
Flicka
Pojke
Varje miljö omfattar fyra bokstäver; två vokaler och två konsonanter. Bokstavsljudet uttalas för varje bokstav. Elevens uppgift är att hitta föremål/djur, som börjar på den aktuella bokstaven/ljudet.
Förståelse/förklaring för tillvägagångssättet i början av varje ny miljö.
Miljö 1 _ ALOV
Spelomgång 1
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Spelomgång 2
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Miljö 2 _ IMER
Spelomgång 1
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Spelomgång 2
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Miljö 3 _ SÖNÄ
Spelomgång 1
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Spelomgång 2
Behövde stöd:
Inget alls
Bara vid start
Några få gånger under spelet
Upprepat och med förklaring
Förståelse för funktionen ”tumme upp”, ”tumme ner”.
Denna skattning gäller generellt för alla miljöer.
Spelomgång 1
Behövde inget stöd alls - förstod direkt
Stöd bara vid start
Enstaka påminnelser under spelets gång
Upprepad förklaring under spelets gång
Spelomgång 2 - behövdes påminnelse vid omgång 2?
Ja
Nej
Bilderna i Miljö 1 _ ALOV
Skriv namnet på de bilder som var svårtolkade för barnet.
Skriv namnet på de bilder där barnet fick ta hjälp av förstoringsglaset.
Bilderna i Miljö 2 _ IMER
Skriv namnet på de bilder som var svårtolkade för barnet.
Skriv namnet på de bilder där barnet fick ta hjälp av förstoringsglaset.
Bilderna i Miljö 3 _ SÖNÄ
Skriv namnet på de bilder som var svårtolkade för barnet.
Skriv namnet på de bilder där barnet fick ta hjälp av förstoringsglaset.
Jag skulle uppskatta om du skriver några rader om hur barnet reagerade under och efter spelet.
Reaktioner eller kommentarer på spelet från barnet.
Jag är också intresserad av att höra vad du tyckte om de tre miljöerna och hur de fungerade. Har du förslag till förbättringar vill jag gärna ta del av dem.
Stort tack för att du/ni ville vara med i utprövningen!
Skulle du vilja vara med att utveckla appen även i fortsättningen? En gratiskod kommer då att skickas av den nya appen.
Ja
Nej
Skicka
Page load link
Till toppen